Wednesday, March 16, 2011

Pendingin hawa

Kesalahan hukum DM sudah menjadi kebiasaan bagi kebanyakan pengguna bahasa Melayu. Hukum D-M bermaksud diterangkan (D) dan menerangkan (M). Dalam peraturan ini, unsur yang diterangkan merupakan unsur inti yang hadir pada kedudukan pertama dan unsur penerang pula hadir pada kedudukan kedua. Salah satu kesalahan hukum DM yang dianggap betul adalah penghawa dingin yang sebenarnya adalah pendingin hawa. Kebanyakan daripada kita menganggap bahawa penghawa dingin itu adalah yang betulnya. Kerana hawa itu merupakan unsur menerang bagi pendingin iaitu sejenis alat. Oleh itu, perkataan pendingin mestilah berada di hadapan.


Perkara  seperti ini jika terus-terusan dibiarkan tanpa membetulkannya orang ramai akan menganggap benda yang salah itu sebenarnya betul. ini kerana orang ramai masih tidak peka terhadap penggunaan bahasa Melayu itu sendiri. Contohnya jika kanak-kanak mendengar orang dewasa menyebut pendingin hawa itu sebagai penghawa dingin, tidak hairanlah suatu hari nanti mereka akan terus menganggap perkara tersebut adalah betul. Melalui akhbar Kosmo yang bertarikh 16.3.2011 juga saya dapat mengesan penggunaan perkataan penghawa dingin ini:
         
Kerajaan Jepun meminta penduduk yang tinggal dalam lingkungan 32 kilometer dari loji nuklear Fukushima supaya tinggal di dalam rumah, menutup semua tingkap dan berhenti menggunakan penghawa dingin sebagai langkah keselamatan.

Melalui petikan akhbar ini saya dapat lihat bahawa penggunaan perkataan penghawa dingin telah digunakan secara meluas berbanding perkataan pendingin hawa. Perkara seperti ini berlaku kerana kebanyakan masyarakat menganggap penggunaan perkataan penghawa dingin itu adalah yang sebetulnya. Antara kesalahan lain yang melibatkan kesalahan hukum DM adalah seperti:
salahBetul

Cili sos
Mini perpustakaan
Zaleha Restoran
Jaya Klinik

Sos cili
Perpustakaan mini
Restoran Zaleha
Klinik Jaya


No comments:

Post a Comment