Saturday, March 12, 2011

Dialek Kedah

Setiap negeri selalunya mempunyai bahasa atau dialeknya yang tersendiri, contohnya dialek yang digunakan oleh negeri-negeri sebelah utara iaitu kedah. Tetapi terdapat juga kekangan untuk menggunakan dialek negeri kita sendiri apabila kita menetap atau berhijrah ke negeri lain seperti Perak. Ini kerana mungkin orang negeri Kedah sahaja dapat memahami loghat negeri Kedah. Contohnya penduduk negeri Selangor  mungkin tidak memahami sesetengah perkataan yang dituturkaan dalam loghat negeri Kedah. Ini berlaku kepada saya sendiri. Contohnya boleh dilihat dalan situasi berikut apabila saya hendak makan di kolej kediaman:
Saya : adik tolong ambik toyu sat.
Rakan serumah: hah toyo, apa tu akak?
Saya: toyu tu maksudnya kicap la.
Rakan serumah: o kicap ka, kn senang kalau cakap kicap dari awal.
Saya : akak lupa la kata adik bukan orang Kedah macam akak.

Dalam situasi ini kita dapat lihat bahasa tidak semua perkataan dalam loghat negeri kita dapat difahami oleh penduduk negeri lain. Oleh itu, kita perlulah mengenali terlebih dahulu latar belakang dan dari mana orang yang kita bercakap itu datang.


No comments:

Post a Comment