Saturday, March 12, 2011

Gelaran

Gelaran atau panggilan merupakan salah satu daripada adab kita dalam berbasa kepada orang. Kita janganlah memanggil seseorang itu dengan gelaran atau panggilan yang tidak elok dan yang boleh menjatuhkan maruah orang lain. Semasa membeli makanan di sebuah kedai makan saya melihat dua orang pelajar sedang duduk di meja makan dan mereka mungkin sedang menunggu rakan mereka yang lain untuk makan bersama. Sambil menunggu untuk membayar makanan yang saya ambil itu saya sempat mendengar dua orang pelajar ini berbual-bual dan mungkin mereka agak marah dengan rakan mereka yang lambat. Antara perbualan mereka yang dapat saya dengar ialah:
Pelajar 1 : hai manalah minah dua ekor ni, jnji pukul brapa…
Pelajar 2: tu la jnji mcam haram gi, tak tau ka orang tengah lapar ni.

Apa yang dapat dilihat melalui dialog di atas ialah pelajar satu menggelarkan dan memberikan penjodoh bilangan minah dua ekor kepada rakan mereka itu yang sepatutnya menggunakan dua orang bukan dua ekor. Disini saya dapat melihat bahawa dua orang pelajar tersebut tidak dapat menjaga budi bahasa mereka ketika berada di tempat awam, ini kerana saya rasa ramai yang dapat mendengar perbualan mereka itu.

No comments:

Post a Comment