Monday, February 7, 2011

Tolong- menolong

Pada cuti pertengahan semester yang lalu saya sempat keluar untuk bercuti bersama keluarga di Pantai Merdeka. Semasa berada di sana saya turut menaiki bot untuk ke Tanjong Dawai, semasa ingin menuruni bot tersebut terdapat seorang mak cik ini berketurunan India dan membawa banyak barang di tangannya. Di sebelahnya ada juga seorang pemuda berketurunan Melayu dan pemuda tersebut dengan cepat menghulurkan pertolongan kepada mak cik tersebut setelah melihat mak cik tersebut memerlukan pertolongan untuk menuruni bot dengan membawa banyak barang. Antara dialog yang sempat saya denagr ialah:
Pemuda Melayu: boleh saya tolong mak cik? Susah ni nak turun dengan barang-barang yang banyak ni. Tak apa mak cik turun dulu nanti saya bawakan barang-barang mak cik.
Mak cik : Terima kasih nak.


Kesimpulannya jika hendak menolong seseorang tidaklah perlu dipandang jantina mahupun keturunan. Kita perlulah menghulurkan pertolongan jika melihat ada orang yang sangat memerlukan pertolonag kita tanpa memandang situasi ataupun apa sahaja.


No comments:

Post a Comment