Monday, February 14, 2011

Kata-kata sanjungan

Pada petang Sabtu yang lepas saya dan beberapa orang rakan yang lain pergi ke pasar malam Tanjong Malim untuk mencari sedikit makanan dan barang-barang keperluan yang lain. Semasa berjalan-jalan mencari makanan sayang ternampak seorang peminta sedekah dan saya turut menghulurkan sedikit sedekah untuknya. Peminta sedekah itu mungkin sangat menghargai pemberian saya itu dengan berkata:
                Terima kasih nak, terima kasih cu, terima kasih cik, terima kasih puan, semoga rezeki anak akan semakin bertambah selepas ini.
Selain itu, peminta sedekah itu juga sempat untuk mendoakan saya. Pak cik tersebut memanggil saya dengan beberapa gelaran dan ini mungkin kerana pak cik tersebut tidak mengetahui status sebenar saya. Di sini kita dapat lihat peminta sedekah juga kebanyakannya lebih sopan dan berbudi bahasa berbanding orang-orang yang kaya dan berada yang kebanyakannya sombong dan megah dengan kekayaan yang dimiliki.

No comments:

Post a Comment