Saturday, January 22, 2011

Bahasa campuran


Pada suatu petang tu ,iaitu semasa aku dalam perjalanan untuk ke dewan kuliah, aku dan seorang kawan aku ni berjalan lah di belakang tiga orang pelajar yang mungkin jugak dalam perjalanan untuk ke kelas. Sambil berjalan aku sempat la terdengar perbualan pelajar-pelajar yang berjalan di hadapan aku tu. Antara perbualan mereka adalah seperti berikut.

Pelajar A: ko balik bila?
Pelajar B : aku maybe balik lmbat sikit kot, coz aku nak settlekan dulu problem aku.

Di sini saya dapat melihat pelajar B tersebut menggunakan percampuran antara bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam perbualan mereka. Sebaik-baiknya jika dalam perbualan tersebut jika mahu bercakap dalam bahasa Melayu sebaik-baiknya gunalah bahasa Melayu sepenuhnya dalam perbualan tersebut dan tidak perlulah bercampur dengan bahasa Inggeris.

No comments:

Post a Comment